Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich
w Mrozach

„.ale cóż ujrzało w przezroczystej wodzie? Swój własny obraz, lecz jakże zmieniony!
Nie było już niezgrabnym, czarnoszarym, brzydkim, odrażającym ptakiem,
ale samo stało się łabędziem.”

ZAGROŻENIE EPIDEMICZNE

RESOCJALIZACJA

 ,,Człowiek jest wielki nie przez to, co ma,

                    nie przez to, kim jest, lecz przez to,

  czym dzieli się z innymi”.

            Jan Paweł II  

Podejmowane przez placówkę działania resocjalizacyjne ukierunkowane są na wychowankę, ponieważ to ona jest podmiotem wszelkich oddziaływań i jej dobro jest najważniejsze. Opracowana przez nas oferta ma na celu jak najbardziej wszechstronny i pełny rozwój nieletniej, a naszym zadaniem jest przygotowanie jej do powrotu do społeczeństwa i do prawidłowego funkcjonowania w nim. Młody człowiek, który uległ procesowi demoralizacji poprzez to, iż dokonuje czynów przestępczych ma w naszej placówce przeobrazić się tak, by po powrocie do środowiska zerwać z dotychczasowym życiem, kontynuować naukę lub rozpocząć pracę, a przede wszystkim – ma nie dokonywać nowych przestępstw. Dlatego też oferujemy przychodzącej do nas młodzieży możliwość ukończenia szkoły i zdobycia zawodu. Podmiotowa działalność placówki jest skierowana na zaspokojenie potrzeb socjalnych, zdrowotnych, kulturalnych i edukacyjnych przebywających tu dziewcząt.

Placówka współpracuje z wieloma uczelniami, a przyjeżdżający na praktyki studenci, prowadząc zajęcia dla wychowanek, uatrakcyjniają im pobyt w zakładzie oraz poszerzają zakres oddziaływań środowiska otwartego.

Działania, jakie podejmujemy w placówce, mieszczą się zarówno w modelu terapii behawioralnej, jak i humanistycznej. Skupiamy się, zatem na modyfikacji i wygaszaniu destruktywnych zachowań, nawyków i przyzwyczajeń wychowanek (aspekt behawioralny), a także na stwarzaniu im warunków do zmiany postaw, uczenia ról społecznych i kreowania nowej – akceptowanej społecznie – tożsamości (aspekt humanistyczny). Stosujemy przede wszystkim oddziaływania indywidualne, ukierunkowane na zmianę w postawie, zachowaniu i rozwijaniu sfery osobowej nieletniej.

Cele, jakie realizowane są podczas w pracy z nieletnimi to:

  • wzbudzanie w wychowankach świadomości ograniczonego repertuaru zachowań, jakich doświadczały do tej pory i z jakich najczęściej korzystają obecnie,
  • pobudzenie motywacji do poszerzania repertuaru tych zachowań oraz zmiany części z nich na bardziej efektywne – aprobowane społecznie,
  • nauczenie wykorzystywania prospołecznych zachowań w kontaktach międzyludzkich, zarówno w czasie zajęć, jak i poza nimi np. poprzez uczestniczenie w różnego rodzaju kontaktach ze środowiskiem otwartym (rajdy, wycieczki, imprezy zorganizowane poza placówką),
  • rozwój u wychowanek umiejętności rozumienia samych siebie, nazywania problemów własnych i cudzych oraz pogłębianie wrażliwości na potrzeby emocjonalne innych ludzi – empatia w kontaktach z drugim człowiekiem,
  • utrzymywanie sprawności fizycznej i zdrowotnej,
  • stymulowanie do twórczego działania, rozwijanie potrzeb poznawczych,
  • rozwijanie zainteresowań.

Praca wychowawcza prowadzona jest we wszystkich działach placówki:

  • w internacie, w którym funkcjonują cztery grupy wychowawcze:
  • dwie grupy zakładowe i dwie grupy schroniska;
  •  w szkołach ( podstawowej, gimnazjum i dwuletniej Zasadniczej Szkole Zawodowej);
  •  w warsztatach szkolnych ( kształcenie zawodowe odbywa się w kierunku fryzjerskim oraz przysposabia do zawodu krawca);
  • w zespole diagnostycznym i diagnostyczno-korekcyjnym ( psycholodzy, pedagodzy, lekarz psychiatra).