OFERTA RESOCJALIZACYJNA
,,Człowiek jest wielki nie przez to, co ma,
nie przez to, kim jest, lecz przez to,
czym dzieli się z innymi”.
Jan Paweł II
Podejmowane przez placówkę działania resocjalizacyjne ukierunkowane są na wychowankę, ponieważ to ona jest podmiotem wszelkich oddziaływań i jej dobro jest najważniejsze. Opracowana przez nas oferta ma na celu jak najbardziej wszechstronny i pełny rozwój nieletniej, a naszym zadaniem jest przygotowanie jej do powrotu do społeczeństwa i do prawidłowego funkcjonowania w nim. Młody człowiek, który uległ procesowi demoralizacji poprzez to, iż dokonuje czynów przestępczych ma w naszej placówce przeobrazić się tak, by po powrocie do środowiska zerwać z dotychczasowym życiem, kontynuować naukę lub rozpocząć pracę, a przede wszystkim – ma nie dokonywać nowych przestępstw. Dlatego też oferujemy przychodzącej do nas młodzieży możliwość ukończenia szkoły i zdobycia zawodu. Podmiotowa działalność placówki jest skierowana na zaspokojenie potrzeb socjalnych, zdrowotnych, kulturalnych i edukacyjnych przebywających tu dziewcząt.
Placówka współpracuje z wieloma uczelniami, a przyjeżdżający na praktyki studenci, prowadząc zajęcia dla wychowanek, uatrakcyjniają im pobyt w zakładzie oraz poszerzają zakres oddziaływań środowiska otwartego.
Działania, jakie podejmujemy w placówce, mieszczą się zarówno w modelu terapii behawioralnej, jak i humanistycznej. Skupiamy się, zatem na modyfikacji i wygaszaniu destruktywnych zachowań, nawyków i przyzwyczajeń wychowanek (aspekt behawioralny), a także na stwarzaniu im warunków do zmiany postaw, uczenia ról społecznych i kreowania nowej – akceptowanej społecznie – tożsamości (aspekt humanistyczny). Stosujemy przede wszystkim oddziaływania indywidualne, ukierunkowane na zmianę w postawie, zachowaniu i rozwijaniu sfery osobowej nieletniej.
Cele, jakie realizowane są podczas w pracy z nieletnimi to:
- wzbudzanie w wychowankach świadomości ograniczonego repertuaru zachowań, jakich doświadczały do tej pory i z jakich najczęściej korzystają obecnie,
- pobudzenie motywacji do poszerzania repertuaru tych zachowań oraz zmiany części z nich na bardziej efektywne – aprobowane społecznie,
- nauczenie wykorzystywania prospołecznych zachowań w kontaktach międzyludzkich, zarówno w czasie zajęć, jak i poza nimi np. poprzez uczestniczenie w różnego rodzaju kontaktach ze środowiskiem otwartym (rajdy, wycieczki, imprezy zorganizowane poza placówką),
- rozwój u wychowanek umiejętności rozumienia samych siebie, nazywania problemów własnych i cudzych oraz pogłębianie wrażliwości na potrzeby emocjonalne innych ludzi – empatia w kontaktach z drugim człowiekiem,
- utrzymywanie sprawności fizycznej i zdrowotnej,
- stymulowanie do twórczego działania, rozwijanie potrzeb poznawczych,
- rozwijanie zainteresowań.
Praca wychowawcza prowadzona jest we wszystkich działach placówki:
- w internacie, w którym funkcjonują cztery grupy wychowawcze:
- dwie grupy zakładowe i dwie grupy schroniska;
- w szkołach ( podstawowej, gimnazjum i dwuletniej Zasadniczej Szkole Zawodowej);
- w warsztatach szkolnych ( kształcenie zawodowe odbywa się w kierunku fryzjerskim oraz przysposabia do zawodu krawca);
- w zespole diagnostycznym i diagnostyczno-korekcyjnym ( psycholodzy, pedagodzy, lekarz psychiatra).